Achiziția celor 100 de autobuze electrice pentru transportul public din București ridică iarăși semne de întrebare. Două mari companii producătoare de astfel de autovehicule au depus contestații la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Există suspiciuni prin caietul de sarcini este favorizat un anumit producător.
Nemulțumiți de criteriile impuse de Primăria Capitalei sunt compania poloneză Solaris și producătorul turc Anadolu, potrivit Economica.net. Cele două companii au reclamat la CNSC faptul că în caietul de sarcini există prevederi care pot favoriza un anumit producător. Noul termen de depunere a ofertelor a fost prelungit și expiră peste doar câteva zile, în 9 februarie, după ce la sfârșitul lunii ianuarie cele două companii au solicitat suspendarea procedurii.
Licitația pentru cele 100 de autobuze a fost lansată în decembrie 2021, iar valoarea contractului depășește 300 de milioane de lei, majoritatea banilor provenind din fonduri nerambursabile.
În august 2021, primarul general Nicușor Dan le-a solicitat consilierilor generali majorarea prețului pe care Primăria Capitalei este dispusă să-l plătească pentru un astfel de autobuz. Astfel, suma maximă pe care Municipalitatea o va plăti este de circa 740.000 de euro pentru un autobuz electric de 12 metri lungime.
Licitația pentru achiziția a 100 de autobuze electrice în Capitală a fost reluată la sfârșitul anului 2021. Precedentele proceduri de licitație au anulate. În mandatul Gabrielei Firea, s-a încercat de două ori achiziția a 100 de autobuze electrice pentru 14 trasee din Capitală. S-au prezentat ofertanți din Turcia, China, Germania și România. Ofertele fie nu au respectat caietul de sarcini, fie prețul a fost mult peste valoare estimată. Primăria Capitalei oferea la momentul respectiv aproape 570.000 de euro pentru un astfel de autobuz, preț stabilit printr-un studiu de oportunitate realizat împreună cu specialiști BERD.
Preț mai mare decât în alte orașe
În timp ce Nicușor Dan plătește peste 740.000 de euro pentru un astfel de autobuz electric, în alte localități din țară prețurile au fost mai mici sau condițiile mai avantajoase.
De exemplu, Municipiul Cluj-Napoca a plătit în anul 2019 pentru celebrele autobuze colorate în mov, lungi de 12 metri, puțin peste 570.000 de euro.
De asemenea, în 2021, Ministerul Dezvoltării a cumpărat 56 de autobuze electrice, lungi de 18 metri, cu aproape 750.000 de euro bucata. Autobuzele sunt produse în Turcia și vor folosite în transportul public din Brașov și Timișoara. Pentru Municipiul Brașov au fost achiziționate 12 autobuze lungi de 18 metri și 16 stații de încărcare, iar pentru Municipiul Timișoara, 44 autobuze de 18 metri și 59 stații de încărcare