Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) „critică ferm”, prin intermediul unui comunicat, avizul negativ emis de Guvernul României cu privire la proiectul care propune limitarea numărului de mandate ale rectorilor la două mandate.
Reprezentanții studenților consideră că stabilirea la nivel de universitate a limitei privind numărul de mandate ale rectorului ar reprezenta un regres cu privire la implementarea viziunii democratice generale de schimbare a liderilor după perioade de timp clar definite, noțiune aplicabilă altor instituții de interes public, la nivel național și mondial.
„Cu privire la punctul de vedere emis de Guvernul României, ANOSR nu susține obligativitatea ca al doilea mandat să fie ocupat doar prin concurs și se dezice de interpretarea conform căreia limitarea numărului de mandate prin lege ar încălca autonomia universitară, întrucât în proiectul actual al Legii Învățământului Superior, numărul de mandate este stabilit prin <Cartea> (așa cum o denumește Guvernul României) Universitară; argumentul nu este doar fals, ci și absurd, deoarece același proiect menționează faptul că numărul de mandate nu poate fi nelimitat (ceea ce ar fi o <ingerință> la fel de mare), însă evită concretizarea acestei prevederi la nivel central”, se arată în comunicat.
Studenții arată că 8 ani reprezintă o perioadă timp suficientă pentru a pune în practică programul în baza căruia a fost acordat mandatul unui rector, fiind rezonabil ca, după această perioadă, să fie permisă ascensiunea unei noi echipe de conducere, cu noi viziuni, care să determine evoluția universității.
Menținerea pentru o perioadă îndelungată a poziției de rector creează rețele nesănătoase de putere, prin care rectorul își poate menține funcția prin beneficii acordate în virtutea puterilor ridicate pe care le deține în comunitatea universitară, mai arată ANOSR.
ANOSR a susținut, susține și va susține revenirea la forma inițială a Legii nr. 1/2011 – maximum două mandate și maximum opt ani – și se declară dezamăgită de eludarea tot mai frecventă a prevederilor legale prin artificii legislative, așa cum este cel introdus prin OUG nr. 49/2014, conform căruia cele două mandate ale rectorilor trebuie să fie „succesive″ și „complete″, întrucât prioritatea legiuitorului ar trebui să fie îmbunătățirea sistemului de învățământ, nu permanentizarea unor persoane în pozițiile de conducere din universități.