Declarațiile din cadrul conferinței de presă susținută de Marcel Ciolacu, președinte PSD, președintele Camerei Deputaților, Sorin Grindeanu, prim-vicepreședinte PSD, vice-premier, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Dragoș Benea, europarlamentar și vicepreședinte PSD, la semnarea contractelor pentru construcția celor 3 loturi ale autostrăzii Focșani-Bacău

Declarațiile din cadrul conferinței de presă susținută de Marcel Ciolacu, președinte PSD, președintele Camerei Deputaților, Sorin Grindeanu, prim-vicepreședinte PSD, vice-premier, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Dragoș Benea, europarlamentar și vicepreședinte PSD, la semnarea contractelor pentru construcția celor 3 loturi ale autostrăzii Focșani-Bacău

Marcel Ciolacu, președinte PSD, președintele Camerei Deputaților, Sorin Grindeanu, prim-vicepreședinte PSD, vice-premier, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Dragoș Benea, europarlamentar și vicepreședinte PSD, au susținut azi o conferință de presă, la semnarea contractelor pentru construcția celor 3 loturi ale autostrăzii Focșani-Bacău

Marcel Ciolacu: Bună dimineața! Mă bucur mult că sunt astăzi la Bacău, dar mă bucur și mai mult că nu mă aude domnul Grindeanu – de câteva luni am pornit în urmărirea lui, de la Buzău, Focșani, astăzi Bacău, fiindcă voiam să fiu foarte sigur de două lucruri: în primul rând, dacă bănățenii sunt așa de perseverenți și încăpățânați, când doresc să realizeze ceva, nu le stă nimic în cale, și în al doilea rând, dacă după 30 de ani, în sfârșit, Moldova va avea autostradă. Se pare că ambele lucruri sunt adevărate și nu poate decât să mă bucure acest lucru.

Astăzi s-au semnat încă trei contracte din cele 13. Până acum s-au semnat mai mult de jumătate și aproape 80% sunt adjudecate dintre tronsoanele care vor constitui mult-așteptata autostradă a Moldovei, repet, de 30 de ani. Cred că românii s-au săturat de promisiuni, de vorbe, de 30 de ani de așteptări. Cred că își doresc, la fel ca și noi, niște oameni politici responsabili, cum sunt toți colegii noștri din Parlament care s-au implicat în acest proiect și l-au susținut. Să știți că din cauza domnului Benea vreo două zile am renunțat la telefon, tot sunând și insistând să se miște lucrurile mai repede! Dar a fost un lucru bun, am mai avut și eu liniște două zile!

Vin în contextul în care Ministerul Transporturilor a semnat până acum contracte din PNRR de aproximativ 18 miliarde. Este o premieră pentru România și pentru Ministerul Transporturilor, numai astăzi s-au semnat 6,5 miliarde. Împreună cu toți parlamentarii, ne-am asumat ieri un buget al României în care pentru prima oară avem 7,2% prinși la investiții. Dacă se va menține acest ritm, vom avea și prima oară în România un buget cu 7,2% la investiții, dar și realizate. Cred că aici este marea provocare. Numai așa putem depăși crizele suprapuse și să încercăm să combatem acest fenomen de inflație.

Eu îi felicit pe toți cei implicați și sunt mândru când lucrurile se mișcă. Cu toate că Buzăul, știți foarte bine, nu e în Moldova, sunt mândru ca moldovean că în sfârșit, într-un termen foarte scurt, vom reuși să mergem pe autostradă, ținând cont de cine este constructor, cel mai serios constructor din România și mă mândresc că este și român, știm foarte bine ce apucături are de a finaliza mai devreme toate proiectele, cred că nici nu e întâmplător faptul că poate mulți se gândesc la sărbătorile care urmează, iar noi pe data de 15 decembrie suntem la Bacău, împreună cu toată echipa de la Ministerul Transporturilor, cu toți parlamentarii, să semnăm acest contract. Cu alte cuvinte, de fapt, constructorul își creează un front de lucru imediat după sărbători și poate începe lucrul, deci există o coerență în acest moment în tot ce se întâmplă în interiorul Ministerului Transporturilor.

Felicitări încă o dată și mulțumesc mult pentru invitație!

Sorin Grindeanu: Dați-mi voie să îi salut la început pe parlamentarii nu doar de Bacău, ci și de Iași, Vrancea și în spate l-am văzut și pe George, care e de Suceava. Asta arată ca A7 și ceea ce facem astăzi nu e important doar pentru sectorul Focșani-Bacău, ci este coloana vertebrală, așa cum am spus de fiecare dată, a infrastructurii din Moldova.

Odată cu ziua de azi, putem spune că am semnat pe anul acesta până acum – mă uit la colegii mei, poate mai îmi pregătesc surprize – contracte de peste 18,5 miliarde la Ministerul Transporturilor în 2022. Ca să faceți o comparație, între 2017 și 2021, adică în cinci ani, s-au semnat contracte de 20 de miliarde. E foarte important acest pas, pentru că, dincolo de bornele din PNRR, de faptul că trebuie să terminăm toate aceste investiții, nu putem să construim autostrăzi fără a avea contracte la bază. De 30 de ani vorbim de o autostradă care începe astăzi să intre pe făgașul normal, și anume Sibiu-Pitești. De 30 de ani spunem că trebuie să traversăm Carpații, dar până anul acesta noi n-am avut contracte, vorbeam doar povești. Astăzi, în jurul orei 15, nu doar că s-au semnat toate acele contracte dificile pe loturile 2, 3 și 4 de la Sibiu-Pitești, dar astăzi se va da drumul în circulație la primul lot de la Sibiu la Pitești. E un lucru bun, se intră pe făgașul normal. Sigur, am parte de o echipă din care face parte și un băcăuan, Gabi Bunduc, secretar de stat, urmărește foarte bine interesele zonei, nu doar ale județului Bacău.

Firma câștigătoare e o companie de aici, din zonă, care nu ne-a dat surprize negative niciodată, ba chiar, din contră, ne-a făcut surprize în sens pozitiv de fiecare dată când au avut contracte cu Ministerul Transporturilor. Am convingerea că până la sfârșitul anului se poate să desemnăm și noi, ca și CNAIR, câștigătorii și pe celelalte trei loturi de la Bacău la Pașcani. Am cerut colegilor de la CNAIR și se țin de această țintă și îi felicit pe domnul director și pe toți ceilalți colegi de-acolo ca până la sfârșitul 2022 să avem semnate toate contractele pe toate cele 13 loturi de la Ploiești la Pașcani. Urmează ca în zece zile să fie desemnați și ultimii câștigători pe cele trei loturi de la Bacău la Pașcani.

E o zi fericită. Nu am niciun fel de motive să nu fiu optimist că cele 30 de luni ca termen de finalizare vor fi respectate, pentru că așa suntem obișnuiți cu această companie și în cel mai scurt timp, doi ani și ceva, pe toată această bucată din A7 să se poată circula.

Fiindcă văd și reprezentanții ONG-urilor din Moldova în sală, vă anunț că luni se vor aproba în Guvern indicatorii din capetele din A8. Asta înseamnă că până la sfârșitul anului vor fi lansată în licitație și capetele din A8. Nu e o autostradă mai importantă decât alta, A7 mai importantă decât A13 sau A13 decât A8, toate sunt importante, pentru că Moldova are nevoie de dezvoltare în infrastructură. Vin dintr-un județ, Timiș, în care am experiența de dinainte de autostradă, de dezvoltare a infrastructurii, și de după. Orice investiții de acest tip în dezvoltarea infrastructurii aduc creștere economică, locuri de muncă, cu alte cuvinte, dezvoltare.

Dragoș Benea: Mulțumesc domnului președinte al Camerei și domnului viceprim-ministru că s-au ținut de cuvânt și au venit aici, au făcut un efort să vină, pentru că este un eveniment cu semnificația și importanța lui. S-au ținut de cuvânt, beneficiind și de faptul că n-au existat contestații și am ajuns în acest moment să semnăm contractele de execuție.

Dacă facem o cronologie a declarațiilor, când Partidul Social Democrat a venit la guvernare în urmă cu un an, domnii Ciolacu și Grindeanu au fost foarte optimiști cu dezvoltarea coloanei vertebrale a Moldovei, A7, și iată că datorită muncii de la Ministerul Transporturilor astăzi suntem în măsură să spunem că ne-am ținut de cuvânt, în sensul că am dat elan și viteză acestui proiect și am mai făcut asta și în alte județe din zona Moldovei. Cine putea să facă acest lucru decât un fost prim-ministru și un fost viceprim-ministru în 2017-18? Atunci a fost pus A7 pe hartă în sensul de proiectare. Dacă nu începea proiectarea atunci pentru A7, astăzi, indiferent cine era la Transporturi sau la guvernare, n-avea ce semna! Deși alții îi mai corectează pe alții prin nordul țării, momentul T0 pentru A7 a fost în guvernările din 2017 și 2018, când oameni reprezentativi pentru acele guvernări, domnul viceprim-ministru Ciolacu la momentul respectiv și domnul prim-ministru Grindeanu.

Dânșii își permit astăzi să fie diplomați, eu o să fiu un pic mai sărat,  mai acid: iată că pozele din birou, una singură am făcut la Sorin, cu Gabi și cu colegii parlamentari, lasă totuși urmări și cine vrea să verifice autenticitatea acelor spuse să vadă ce am spus în luna martie și să constate că totuși ce-am promis în martie, când am făcut singura poză la Sorin Grindeanu în birou, ne-am ținut de cuvânt.

Vizavi de constructori, vorbim de funie în casa spânzuratului, pentru mulți din această sală nu e o noutate, suntem cunoștințe vechi. Sunt drumuri județene în zona Moldovei care și astăzi rezistă, făcute de acest antreprenor pe care, ce să vezi?, unii l-au descoperit după 2019, alții la inaugurarea primilor kilometri din A7, atunci au început lucrările la primii 16 kilometri din centura ocolitoare a Municipiului Bacău, la o săptămână după ce a dat drumul la organizarea de șantier au shăruit un fake-news care a făcut foarte mult rău mentalului colectiv, că, vezi Doamne!, constructorul a fugit și a luat utilajele la o săptămână de la inaugurarea lucrărilor. A fost o minciună, un fake-news și trebuie spuse aceste lucruri, pentru că ele trebuie evitate.

Eu mă bucur că în ultimii doi ani românii au descoperit în constructorul Umbrărescu cel mai mare antreprenor de drumuri din România. Pentru noi nu este o știre acest lucru, este o garanție a faptului că se vor respecta termenele și sunt convins că acest A7, generic vorbind, fiind și pe fonduri europene, pe PNRR, cu siguranță va absorbi toți banii europeni și nu va intra niciodată pe finanțare din bugetul național și va fi finalizat în 2026.

Închei aici și vă spun un singur lucru: îl scutesc pe domnul președinte să revină la Bacău săptămâna viitoare, dacă vrea, cu mare plăcere, pentru că dânsul a promis ceva când a fost la finalul lunii octombrie, îmi place să am memoria acestor evenimente, a promis o implicare totală în deblocarea situației de la pavilionul fostului spital municipal. Peste o săptămână ar fi în măsură să participe la semnarea contractului de finanțare pe PNRR pentru finalizarea acelei clădiri. Dacă dânsul va dori să vină la Bacău, foarte bine, dacă nu, mergem noi la București! Trebuie spus acest lucru: ce-am promis nu mai departe de acum două luni cred că vom fi în măsură să raportăm că am făcut, vom semna contractul de finanțare și după aceea începem procedurile de execuție.

ÎntrebareCâți kilometri de autostradă vor fi dați în folosință până la sfârșitul anului?

Sorin Grindeanu: Drum expres plus autostradă, 53, cu ceea ce se întâmplă și astăzi, dar dați-mi voie să fac o scurtă explicare: proiectele de infrastructură mare, cum e cazul autostrăzilor sau drumurilor expres, nu se pot întâmpla peste noapte. Tot ce vă spuneam în intervenția mea, și anume contractele semnate de exemplu în anul 2022, au creat premizele următoare: în anii următori, 2023-25, minimul kilometrilor de autostradă dați în folosință să fie de 100 pe an. Minim, repet! Toate aceste lucruri sunt urmare a acestei munci care s-a desfășurat în acest an sau în ultima perioadă și care a creat aceste baze. E foarte important să spunem acest lucru. Am mai dat acest exemplu, la Transporturi, în fiecare dimineață când urc scările e un perete plin cu poze cu foști miniștri ai Transporturilor cam din perioada în care ne-am câștigat independența, 1877, până la ultimul. Frecvența schimbării miniștrilor la Transporturi în ultima vreme e cam unul pe an! Cam așa s-a întâmplat. A fost un singur ministru după Revoluție care a avut un mandat întreg de patru ani, în rest unul pe an. Aici, proiectele trebuie să continue, să meargă mai departe, de aceea spuneam că nu sunt proiectele cuiva, dar anul acesta, prin ceea ce s-a reușit, prin această accelerare, s-au creat premizele favorabile pentru anii viitori. Aș accentua ceea ce se întâmplă astăzi după-masă, pentru că e important acest tronson de la Sibiu la Boița, pentru că e primul care începe să meargă spre traversarea munților. Se înaintează foarte bine și pe celălalt capăt, de la Sibiu la Curtea de Argeș, e un progres undeva la 25%, iar cele dificile, 2, 3 și 4, tronsoanele de-acolo, sunt semnate contractele și s-a intrat în fazele de proiectare. Probabil pe tronsonul 4 undeva în primăvară se va intra în faza de execuție, deci lucrurile merg în direcția potrivită, atâta timp cât avem parteneri sau CNAIR are parteneri la realizarea acestor investiții companii serioase, care înțeleg să-și țină termenele, de ceea ce au semnat, cum e cazul companiei de care vorbeam mai devreme și care a semnat azi încă trei contracte. Dar nu toți sunt așa, nu trebuie să creăm o imagine idilică, avem și companii care cred că trăiesc în trecut, cum le-a mers în alte vremuri. Am dat certificate negative, iar în perioada următoare o să luăm și anumite decizii radicale, atâta timp cât nu se țin de ceea ce au semnat. A13: din păcate, în urmă cu o lună și ceva, chiar mai bine, cel care a câștigat realizarea SF-ului a renunțat la contract, cum bine știți, contractul s-a reziliat, l-am relansat în urmă cu două săptămâni. Termen de depunere pentru oferte este 16 ianuarie. Eu pot să vă spun că A13, la fel ca și A8, sunt importante, pentru că sunt cele care descarcă de pe această coloană vertebrală, A7. E foarte bine că la CNAIR, știu că Gabi Bunduc a urmărit îndeaproape A13, dar e foarte bine că au reușit rapid să-l relanseze. Bine că cei care câștigaseră înainte au adoptat această soluție de a renunța singuri, fiindcă altfel intram într-un proces și tot acolo ajungeam, că îl reziliam, dar era mai de durată procesul.

ÎntrebareCum comentați declarațiile președintelui Iohannis cu privire la neatacarea la CJUE a verdictului JAI? Pentru domnul ministru, două cuvinte despre A8?

Marcel Ciolacu: În acest moment, președintele României participă la Consiliul European. Am înțeles că deja este anunțată o intervenție a președintelui și vom vedea dacă Consiliul European va lua vreo decizie în ceea ce privește votul Austriei nejustificat împotriva României. Vorbim de două lucruri diferite: în primul rând, eu am declarat și susțin în continuare, dacă decidenții conducători din Austria din acest moment au găsit de cuviință să voteze total nejustificat împotriva unei recomandări a Comisiei Europene, cea ca România, Bulgaria și Croația să adere la Spațiul Schengen, atunci cred că și statul român este îndreptățit să răspundă cu aceeași monedă, respectiv, știți foarte bine, deciziile se iau într-un consens, un vot împotrivă înseamnă un drept de veto. În continuare consider că acest lucru trebuie să-l facă statul român. Repet: Austria a votat din interese mici, meschine, care țin de alegerile interne din Austria. Nu ai dreptul la acest nivel, la nivelul Consiliului JAI, să-ți exprimi un vot în funcție de interesele tale politice locale. Vorbim de ceea ce ne-a unit când s-a format UE. În ceea ce privește boicotul asupra companiilor austriece, este cu totul altă discuție. Îmi mențin părerea că în primul și în primul rând românii trebuie să apeleze la companiile românești. Că noi trebuie să ne implicăm pentru ca aceste companii, chiar și bănci, cum este CEC, cu capital românesc, să fie mai dinamice și mai prezente în mediul de afaceri – este cu totul altceva! Dar dacă companiile românești au oferte mai bune decât celelalte companii, nu neapărat austriece, iar produsele românești sunt mai bune decât celelalte produse importate, mi se pare corect. Boicotul fiecăruia dintre noi pentru umilința la care ne-a supus Austria e cu totul altceva. Fiecare dintre noi avem dreptul, indiferent ce funcție avem sau nu avem, să reacționăm personal față de gestul făcut, repet, nu de austrieci, ci de cei care, vremelnic, la fel ca și noi, conduc acum statul austriac. Cred că am fost cât se poate de clar.

Sorin Grindeanu: Am spus și o să repet, luni aprobăm indicatorii apropo de A8 în ședința de Guvern, până la sfârșitul anului lansăm în licitație capetele din A8, ceea ce am promis undeva în mai, cred. Aș vrea și merită să subliniez acest lucru: implicarea ONG-urilor din zonă pe toate proiectele de infrastructură, fie că vorbim de A7, fie că vorbim mai ales de A8 – eu am un consilier care se ocupă de acest lucru, domnul Urtoi –, dar aș sublinia și rolul parlamentarilor, în special al lui Maricel Popa, care a mers peste tot la dezbateri, inclusiv în partea de Ardeal, chiar săptămâna asta, ca să deblocheze anumite lucruri. Eu cred că trebuie să spunem lucrurile bune și adevărul atunci când merită lăudați pentru implicare anumite persoane.

Dragoș Benea: Trebuie spusă realitatea, că altfel ridicăm tensiunea în societate, două cuvinte despre A8: de câteva zile a expirat termenul prevăzut în legea promulgată în decembrie 2018 de când trebuia să fie gata A8. O autostradă n-are nevoie de demersuri populiste, așa cum a fost acel demers din 2018, are nevoie de un constructor și de finanțare și exemplul este un drum național care a traversat, ce să vezi?, toți Carpații, de la Focșani la Târgu Secuiesc, a avut finanțare pe sărite, dar a avut un constructor care a avut capacitatea să se țină de acea lucrare, întâmplător e în sală aici! E un drum care a spart Carpații. Deci o autostrada nu are nevoie de demersuri populiste, ci de finanțare și constructor, că o cheamă A8 sau A13 sau A7.

Te-ar putea interesa și

Vremea

București
ploaie ușoară
2 ° C
2 °
1.1 °
75 %
4.6kmh
0 %
vin
11 °
sâm
6 °
Dum
7 °
lun
7 °
mar
6 °

Ultimele articole

Campanii

Opinii