România a înregistrat, anul trecut, cea mai ridicată rată a mortalităţii pe șosele, în urma unor accidente rutiere, cu 86 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori. Statistica apare într-un raport cu date preliminare, publicat de Comisia Europeana.
În clasament, România e urmată de Bulgaria (78 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori) şi Croaţia (71 decese). Media UE a fost de 46 de decese la un milion de locuitori.
Aproximativ 20.600 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unor accidente rutiere în cursul anului trecut în Uniunea Europeană, o creştere cu 3% faţă de 2021, dar o scădere cu 10% faţă de nivelul de dinaintea pandemiei, în 2019, mai arată datele publicate de Comisia Europeană.
În 2022, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (21 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori), Danemarca (26 decese) şi Irlanda (31 de decese).
La nivelul întregii UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2022 a crescut cu 3% faţă de anul precedent, nu în ultimul rând ca urmare a reluării nivelurilor de trafic după pandemie. Este important de remarcat faptul că multe dintre câştigurile obţinute pe perioada pandemiei de COVID-19 (inclusiv o scădere de 17% între 2019 şi 2020) s-au păstrat. În comparaţie cu 2019, numărul deceselor din 2022 a scăzut cu 10%.
Cu toate acestea, statele membre au înregistrat progrese inegale. Cele mai mari scăderi, de peste 30%, au fost raportate în Lituania şi Polonia. Danemarca a înregistrat, de asemenea, o scădere de 23%. În schimb, în ultimii trei ani, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în ţări precum Irlanda, Spania, Franţa, Italia, Ţările de Jos şi Suedia a rămas relativ stabil sau a crescut.
Pe baza datelor disponibile pentru 2021 (nu sunt încă disponibile date detaliate pentru 2022) în întreaga UE, 52% din decesele cauzate de accidente rutiere au avut loc pe drumurile rurale, faţă de 39% pe drumurile din zonele urbane şi 9% pe autostrăzi. Bărbaţii au cauzat trei din patru decese rutiere (78%). Ocupanţii autoturismelor (şoferi şi pasageri) au reprezentat 45% din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 18%, utilizatorii de vehicule cu două roţi (motociclete şi mopede) 19% şi bicicliştii 9% din totalul deceselor.