Studiu: Copiii și adolescenții, dominați de rețelele sociale. Regulile care ar putea combate acest fenomen

Studiu: Copiii și adolescenții, dominați de rețelele sociale. Regulile care ar putea combate acest fenomen

Multe țări încearcă în prezent să găsească soluții astfel încât să reducă timpul pe care copiii și adolescenții îl petrec pe marile platforme de socializare precum Facebook, Instagram și TikTok – de care sunt, practic, dominați, relatează Politico.

Marea îngrijorarea este că, mai ales în cazul tinerilor vulnerabili, această atracție vine cu efecte reale și negative: anxietate, depresie, concentrarea pe imagine, pe propriul corp. Sondajele din Statele Unite cu privire la sănătate mintală identifică o creștere vizibilă în ultimii 15 ani a nefericirii adolescenților, o tendință care a continuat și pe parcursul pandemiei. Experții au depistat la adolescenți gânduri suicidare, depresie, dar și mai banal, dificultăți de somn. Mai ales în rândul adolescentelor.

Spre exemplu, China vrea să limiteze timpul pe ecran la 40 de minute pentru copiii cu vârsta sub opt ani, în timp ce statul american Utah a impus o interdicție digitală pentru minori și consimțământul părinților pentru a utiliza rețelele sociale. Franța a vizat producătorii, solicitându-le să instaleze un sistem de control parental care poate fi activat atunci când dispozitivul lor este pornit.

Uniunea Europeană are propriile sale planuri. Face pași îndrăzneți cu Digital Services Act (DSA) care, de la sfârșitul acestei luni, va forța cele mai mari platforme online, TikTok, Facebook, Youtube, să-și deschidă sistemele spre control de către Comisia Europeană și să demonstreze că „fac tot posibilul pentru a se asigura că produsele lor nu dăunează copiilor”. Iar pedeapsa prevăzută pentru nerespectarea reglementărilor este o amendă uriașă, de până la șase la sută din veniturile anuale globale ale companiilor.

Confruntate cu presiunea crescândă din ultimii ani, platforme precum Instagram, YouTube și TikTok au introdus diverse instrumente pentru a atenua preocupările, inclusiv controlul parental. Din 2021, YouTube și Instagram trimit adolescenților mementouri pe platformă pentru a lua pauze. TikTok a anunțat în martie că minorii trebuie să introducă o parolă după o oră în aplicație pentru a continua să vizioneze videoclipuri.

Cea mai lungă listă de reguli

Dar companiile de social media vor trebui în curând să meargă mai departe. Până la sfârșitul lunii august, platformele online foarte mari, cu peste 45 de milioane de utilizatori din Uniunea Europeană, inclusiv companii precum Instagram, Snapchat, TikTok, Pinterest și YouTube, vor trebui să respecte cea mai lungă listă de reguli. Ei vor fi obligați să predea organului de supraveghere Digital Services Act – Comisia Europeană – prima lor evaluare anuală a impactului major al designului, al algoritmilor, al reclamei și al condițiilor lor asupra unei game de probleme, cum ar fi protecția minorilor și a minții. Apoi, aceștia vor trebui să propună și să pună în aplicare măsuri concrete sub controlul unei companii de audit, al Comisiei și al unor cercetători verificați.

Măsurile ar putea include asigurarea faptului că algoritmii nu recomandă adolescentelor videoclipuri despre dietă sau dezactivarea redării automate în mod implicit, astfel încât minorii să nu rămână captivați să vizioneze conținut.

De asemenea, platformele nu vor avea voie să urmărească activitatea online a copiilor pentru a le afișa reclame personalizate. Design-urile manipulative, cum ar fi cronologia nesfârșită pentru a lipi utilizatorii de platforme, au fost conectate la un comportament care provoacă dependență și vor fi interzise pentru companiile de tehnologie.

Bruxelles lucrează, de asemenea, cu companii tehnologice, asociații din industrie și grupuri de copii pentru a stabili reguli privind modul de proiectare a platformelor într-un mod care să îi protejeze pe minori. Codul de conduită privind proiectarea adecvată vârstei, planificat pentru 2024, ar oferi apoi o listă explicită de măsuri pe care Comisia Europeană dorește să le vadă companiile mari de social media să le implementeze pentru a se conforma noii legi.

Cu toate acestea, noua lege a UE privind conținutul nu va fi bagheta magică pe care o caută părinții. Regulamentul de conținut nu se aplică divertismentului popular, cum ar fi jocurile online, aplicațiile de mesagerie sau dispozitivele digitale în sine.

„Nu toți copiii vor suferi daune din cauza acestor riscuri ale smartphone-urilor și a utilizării rețelelor sociale”, a declarat Patti Valkenburg, șefa Centrului de Cercetare pentru Copii, Adolescenți și Mass-media de la Universitatea din Amsterdam, într-un eveniment al Comisiei în iunie. „Dar pentru minori, trebuie să adoptăm principiul precauției. Faptul că poate fi cauzat un prejudiciu ar trebui să fie suficient pentru a justifica măsuri de prevenire sau atenuare a riscului potențial”.

Te-ar putea interesa și

Vremea

București
ploaie ușoară
4 ° C
4.1 °
4 °
75 %
4.6kmh
0 %
vin
10 °
sâm
6 °
Dum
6 °
lun
6 °
mar
6 °

Ultimele articole

Campanii

Opinii