Prevederile din Codul Rutier ar putea fi înăsprite ca urmare a tragediei provocată la 19 august în stațiunea 2 Mai de către un șofer drogat, care a ucis doi tineri după ce a intrat cu mașina într-un grup de opt persoane.
Deja, există mai multe proiecte de lege ale căror șanse de adoptare au crescut foarte mult, mai ales că parlamentarii s-au arătat extrem de receptivi la înăsprirea legislației rutiere, potrivit fanatik.ro. La începutul anului 2022, Guvernul a dat o Ordonanță de Urgență prin care a modificat substanțial Codul Rutier. Au fost atunci introduse o serie de sancțiuni mai dure pentru șoferii care nu respectă regulile de circulație.
OUG a intrat imediat în vigoare, însă trebuie să fie aprobată de Parlament pentru a deveni lege. Ajunsă pe masa comisiilor din Camera Deputaților, ordonanța a suferit modificări în sensul în care unele sancțiuni au fost reduse. Deocamdată, raportul nu a ajuns la plen astfel că ordonanța încă se aplică în forma sa inițială, precizează Fanatik.ro.
După nenorocirea produsă de Vlad Pascu în stațiunea 2 Mai este foarte probabil ca Parlamentul să nu-și mai asume riscul reducerii sancțiunilor. În iunie 2022, o serie de amendamente au eliminat din Codul Rutier sancțiunea de suspendare imediată a permisului pentru 120 de zile pentru depășirea vitezei legale cu 70 km/h. În această situație, vitezomanii ar mai fi putut conduce încă două săptămâni cu dovada eliberată de agentul constatator în loc să le fie suspendat pe loc dreptul de a conduce.
În același timp, din Codul Rutier a fost eliminat articolul care introducea „comportamentul agresiv”. A fost eliminată și prevederea care impunea ca perioadele de suspendare a permisului pentru mai multe încălcări ale normelor de circulație să fie executate succesiv, deputații din cadrul comisiilor dând dreptul executării concomitente a suspendării.
De asemenea, șoferilor li s-a redus perioada de recidivă de la 6 la 3 luni. În forma inițială a ordonanței, șoferii care comit abateri grave, precum trecerea pe culoarea roșie a semaforului, neacordarea de prioritate, consumul de alcool sau de substanțe interzise, depășirea vitezei legale, etc., au o perioadă de 6 luni în care, dacă repetă una dintre aceste fapte, primesc o prelungire suplimentară de suspendare a permisului de 30 de zile.
În forma modificată, perioada în care se aplică sancțiunea pentru recidivă a fost scurtată la numai trei luni. De asemenea, s-a introdus posibilitatea ca recidiviștii să poată scurta perioada de suspendare a permisului printr-un test de conducere.
Proiect legislativ: interdicție de a conduce timp de 5 ani
În contextul actual, este greu de crezut că aceste modificări ar putea trece de votul plenului. Și asta, cu atât mai mult cu cât tragedia de la 2 Mai s-a repetat câteva zile mai târziu, când un șofer băut a omorât trei persoane după ce a intrat cu mașina într-un grup de tineri care mergeau pe marginea drumului în județul Alba.
Tendința este aceea ca pedepsele să devină chiar mai aspre comparativ cu cele introduse anul trecut. Inițiatorul Legii Anastasia, senatorul Robert Cazanciuc (PSD), este autor al unui proiect de lege care a trecut deja de Senat și care va ajunge în plenul Camerei Deputaților.
Acest proiect legislativ vine să completeze legea deja adoptată, iar șoferii care au comis accidente mortale nu vor mai putea conduce timp de 5 ani după executarea pedepsei. Asta reprezintă o majorare importantă față de actuala prevedere, care impune o „penitență” de numai 6 luni, mai scrie sursa citată.