Inspectorii Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală au aplicat amenzi de 4 milioane de lei în aceste zile în Bucureşti, pentru operatorii economici care nu aplică preţuri corecte la alimentele de bază, a anunţat luni ministrul Finanţelor, Marcel Boloş.
Potrivit acestuia, inspectorii au sancţionat un operator economic care activează în domeniul distribuţiei de legume-fructe, cu o amendă în valoare totală de 2 milioane de lei pentru depăşirea în mod repetat a cotei de adaos comercial prevăzută de ordonanţă. Este vorba despre un operator economic care este furnizor pentru marile lanţuri de magazine şi majoritatea hipermarketurilor, a precizat Boloş.
De asemenea, un alt distribuitor din Bucureşti a fost amendat cu 2 milioane de lei pentru nerespectarea cotei de maximum 5% faţă de preţul de achiziţie al unor produse alimentare, cum ar fi fasole uscată, ulei etc.
„Reamintesc că măsura are ca obiectiv final ieftinirea preţului la produsele alimentare printr-o plafonare a marjelor de adaos comercial, la nivel de procesator cu 20%, la nivel de distribuitor cu 5% şi la nivel de vânzător final cu 20%. Decizia a venit pentru ca familiile de români să nu fie nevoite să plătească şi 80% mai mult la un produs esenţial, cum ar fi pâinea sau laptele. Scopul nostru este ca oamenii să găsească în magazine preţuri corecte. S-au văzut efectele: produse mai ieftine şi cu 50%. Ţin să subliniez însă că aceste reduceri de preţuri funcţionează pe termen scurt. Pe termen lung este nevoie de creşterea producţiei interne, pentru a determina cu adevărat o scădere a preţurilor. Continuăm să găsim soluţii şi să investim în industria alimentară, pentru ca noi să procesăm ceea ce producem”, a subliniat ministrul Finanţelor.
Ordonanţa de Urgenţă nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare a intrat în vigoare pe 1 august 2023. Actul normativ vizează limitarea, pentru o perioadă de trei luni, a adaosurilor comerciale practicate în procesarea şi comercializarea unor produse alimentare esenţiale, cu scopul scăderii preţurilor pentru aceste categorii de produse şi, implicit, cu scopul creşterii puterii de cumpărare a populaţiei.