Un sondaj Eurobarometru, realizat special pentru Parlamentul European, analizează în profunzime obiceiurile legate de mass-media, inclusiv încrederea cetățenilor în diferite surse de informare.
Potrivit sondajului, televiziunea domină ca principală sursă de știri pentru cetățeni (71%), urmată la mare distanță de presa online și platformele de știri (42%). Posturile de radio și platformele social media împart locul al treilea cu 37% fiecare.
68% dintre respondenți declară că au aflat recent știri despre Uniunea Europeană prin intermediul presei scrise, al internetului, al televiziunii sau al radioului – cu variații considerabile între statele membre, de la 49% în Franța până la 87% în Croația și România.
Posturile de radio și platformele social media (ambele cu câte 37%) se află pe locul al treilea, urmate de presa scrisă, menţionată de 21% dintre respondenți.
Comparativ cu sondajul Media and News realizat în 2022 pentru Parlamentul European, se observă o creștere cu 11 puncte procentuale a ponderii totale a respondenților care folosesc platformele de social media pentru a accesa știri. Creșteri mai mici sunt observate atunci când este vorba de utilizarea unor aplicații de mesagerie (+5), platforme video (+4) sau podcasturi (+2).
Creșterea utilizării acestor mijloace de informare se observă la toate grupele de vârstă și în majoritatea statelor membre. La întrebarea care au fost subiectele de știri accesate în ultimele șapte zile, pe primul loc s-au situat știrile locale (alese de 50%), politica națională (47%) și afacerile europene și internaționale (45%).
În timp ce marea majoritate a respondenților urmăresc știrile zilnic (70%), este interesant de notat că 9% evită un anumit tip de știri (fiind incluşi aici şi cei 6% care încearcă să evite anumite subiecte de știri și cei 3% care au ca scop să evite în mod activ toate știrile).
Procentul celor care spun că urmăresc știrile zilnic crește odată cu vârsta, în timp ce evitarea știrilor este uşor mai probabilă în rândul femeilor, respondenților mai tineri și celor cu o pregătire mai scăzută.
37% dintre respondenți urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe platformele de social media. Acest procent variază foarte mult între diferitele grupe de vârstă. 79% dintre tinerii europeni (cu vârste între 15 și 24 de ani) urmăresc influenceri sau creatori de conținut, în timp ce doar 14% dintre cei cu vârsta de peste 55 de ani fac acest lucru.
48% dintre cetățeni au încredere în majoritatea posturilor publice de televiziune și radio (inclusiv paginile de internet ale acestora) ca sursă de știri. Urmează presa scrisă (inclusiv paginile de internet), în care au încredere 38% dintre respondenți, în timp ce posturile private de televiziune și radio sunt menţionate de 29% dintre respondenţi.
În cel mai recent sondaj Media al Parlamentului European din aprilie/mai 2022, posturile publice de televiziune și radio (inclusiv paginile de internet ale acestora) erau sursa cea mai de încredere în toate statele membre (48%) – cu doar două excepții: Polonia este singura țară din UE unde posturile TV și radio private sunt considerate cea mai de încredere sursă de știri (41%), iar în Ungaria, ca o îndepărtare încă și mai radicală de sursele tradiționale de știri în general, (28%) dintre respondenți menţionează „oameni, grupuri sau prieteni pe care îi urmăresc pe rețelele sociale” drept cea mai de încredere sursă de știri, alături de „alte platforme de știri, inclusiv bloguri și podcasturi (28%).
În comparație cu sondajul Media și Știri realizat în 2022, cotele de încredere în posturile radio-tv tradiționale și publicaţiile tipărite și prezența lor online au rămas aproape aceleași. Cele mai mari creșteri ale încrederii se observă în YouTube și alte platforme video (+4 ) și în influencerii de pe canalele de social media (+4 ).
Ipsos European Public Affairs a intervievat un eșantion reprezentativ de cetățeni UE cu vârsta de peste 15 ani în fiecare dintre cele 27 de state membre ale Uniunii Europene
Concepţiile cetățenilor cu privire la Uniunea Europeană și Parlamentul European sunt influențate de ceea ce văd, aud și citesc prin diverse mijloace de informare în masă. Sondajul Flash Eurobarometer prezintă o privire în profunzime asupra utilizării mijloacelor de informare de către cetăţeni și a obiceiurilor acestora legate de mass-media, analizând atât presa tradițională, cât și cea online. Ipsos European Public Affairs a intervievat un eșantion reprezentativ de cetățeni UE cu vârsta de peste 15 ani în fiecare dintre cele 27 de state membre ale Uniunii Europene. În perioada 18-24 octombrie 2023, au fost realizate 25.956 de interviuri online asistate de calculator (CAWI) folosind tabelele online și rețeaua de parteneri a Ipsos. Rezultatele la nivelul UE sunt ponderate în funcție de mărimea populației din fiecare țară.