Pachetele de servicii complete, mesele festive, programe artistice tradiţionale şi accesul la facilităţile SPA ale unităţilor hoteliere au convins turiştii să opteze pentru România, ca destinaţie de vacanţă preferată pentru Sărbătorile de iarnă, cu o creştere de 24% faţă de anul trecut.
Anul 2023 a însemnat o intensificare a interesului turiştilor pentru staţiunile din România trendul fiind ascendent, cu o creştere de 29% pentru riviera românească şi cu aproape 32% pentru destinaţiile de munte balneo şi oraşe, procent superior anului 2019, considerat de referinţă, înainte de pandemie. În acelaşi timp, pentru Delta Dunării se observă un avans de aproape 12%. Pentru litoral, turiştii au preferat în proporţie de 29% unităţile clasificate la 3* şi 56% cele de 4* iar pentru cele de munte-balneo proporţia este constantă, în jur de 40% atât pentru unităţile de 3* cât şi pentru cele de 4*.
Din perspectiva tur-operatorului, tarifele hoteliere din acest an au crescut în medie cu 15% – 20% faţă de anul trecut, fiind corelate cu indicele inflaţiei anuale prognozate pentru sfârşitul anului. Astfel, tariful mediu de persoană/sejur a crescut de la 1.778 lei în 2022, la 2015 lei în 2023, în condiţiile în care durata medie a sejurului nu a scăzut semnificativ, faţă de 2022, situându-se între 4,7 nopţi cazare/sejur pentru litoral şi 4,3 pentru zona de munte-balneo.
Se poate observa o creştere importantă a interesului pentru Târgurile de Crăciun din România iar includerea lor în clasamentele internaţionale ale celor mai frumoase pieţe de Crăciun a stârnit interesul românilor pentru astfel de vacanţe.
După perioada de pandemie, turismul a început să-şi revină, românii fiind dornici de vacanţe, circa 40% dintre aceştia optând pentru rezervări în avans prin programele „Înscrieri Timpurii”. O parte importantă a rezervărilor s-a datorat voucherelor de vacanţă, aproape 30% fiind achitate cu ajutorul lor.
Strategia pentru 2024 este reprezentată de investiţiile în tehnologie şi digitalizare, participarea la târguri internaţionale de turism şi o promovare constantă la evenimentele interne şi internaţionale, o colaborare cu OMD-urile locale pentru atragere de turişti şi nu în ultimul rând, un dialog permanent cu hotelierii, pentru descoperirea celor mai bune soluţii tarifare, în sprijinul turiştilor.