Efectele măsurii PSD vizând plafonarea prețurilor alimentare se simt și în retail, unde au au apărut lanțuri de magazine românesti care fac afaceri solide cu adaosuri de până la 9%.
Un argument în plus în a menține adaosuri mai mici la produse, fie ele alimentare sau non alimentare, îl reprezintă faptul că un sector în care un efect al Ordonanței ințiate de PSD îl reprezintă lanțurile de magazine românești care au demonstrat că pot face afaceri solide cu adaosuri mai mici, grație rulajului, mai cu seamă într-o perioadă în care comportamentul consumatorului român s-a schimbat, acesta fiind mult mai atent la prețuri.
O abordare complet diferită de a lanțurilor de magazine, care au contestat plafonarea adaosurilor pe motiv că le-ar pune în pericol afacerea. Pentru a nu intra sub incidența măsurii de limitare a prețurilor aceștia au recurs la strategii de tipul ”mălai la 1, 05 kg” sau prin metoda pe care economiștii o numesc a saltelei cu apă. Mai exact, au crescut prețurile la alte produse pentru a compensa limitarea adaosului comercial la alimentele de bază.
Însă tocmai practicile acestor retaileri sunt cele care au condus la inflație și, pentru a-i diminua efectele, la inițiativa PSD, s-a decis că o măsură care poate să le combată este plafonarea. Iar Premierul Marcel Ciolacu a afirmat că este decis să o păstreze pentru alimentele de bază „până când vom găsi un acord cu producătorii şi cu distribuitorii, ca statul să nu mai intervină. Vor fi anumite produse de bază pe care oamenii au început să le caute în magazine, deja producătorii câştigă din rulaj. Eu nu mai văd o justificare a creşterii preţurilor în acest moment”.