Protejarea consumatorilor vulnerabili a fost o direcție asumată de PSD la preluarea guvernării, iar plafonarea adaosului comercial la anumite produse alimentare și-a dovedit eficacitatea prin susținerea puterii de cumpărare a românilor. În lipsa măsurii de limitare a prețurilor, profiturile companiilor ating plafoane record.
Doar în 2022, 848,3 milioane de lei a fost totalul adaosului comercial în anul 2022 pentru un lanț de magazine cu mai mult de 250 de angajați. Suma este cu 14,3% mai mare decât în 2021, conform ultimei analize de profil a Institutului Național de Statistică (INS). Asta înseamnă un profit venit exclusiv din adaos comercial în valoare medie de 222,2 mii lei realizat per angajat.
Deși inițial retailerii au criticat dur plafonarea adaosului introdus de PSD, rezultatul din economie s-a dovedit unul favorabil inclusiv lor, nu doar cetățenilor care au fost protejați de creșterile speculative de prețuri. Conform datelor Băncii Comerciale Române (BCR), consumul privat a devenit un motor esențial al creșterii economice în primul trimestru al lui 2024. Mai exact, consumul privat a crescut în aprilie 2024 cu 9,5% față de aceeași perioadă a anului 2023. Totodată, România continuă trendul de creștere economică susținută și a înregistrat o scădere până la 5,1% a ratei inflației în luna mai.
Adaosuri comerciale erau, în medie, de 222,2 mii lei per angajat
Cifrele INS arată că pentru un lanț de magazine cu mai mult de 250 de angajați, adaosul comercial mediu total pe anul 2022 a fost de 848,3 milioane de lei, adică 222,2 mii lei per angajat. Mai mult, încasările din adaos comercial au fost în 2022 cu 14,3% mai mari decât în 2021.
Datele confirmă astfel faptul că dinainte de plafonare, adaosurile comerciale aveau valori exponențial mai mari la alimentele de bază. Mai mult, chiar și prin măsura PSD de limitare a prețurilor, retailerii au avut suficientă marjă de afaceri.
Nici retailerii mai mici nu au avut de suferit, conform acelorași date INS. Societățile cu sub 249 de angajați au avut în 2022 o medie a adaosului comercial de 114,3 mii lei per angajat, iar cele cu până în nouă angajați au avut o medie a adaosului de 59,2 mii lei/persoană.
Protejarea consumatorilor vulnerabili, angajamentul PSD
PSD a introdus plafonarea adaosului comercial la produse de baza pentru a proteja puterea de cumpărare a consumatorilor vulnerabili, măsura care s-a dovedit eficientă în economie. Cifrele din primele luni ale acestui an arată o reducere a prețului la lista de alimente cu prețuri limitate cu până la 30%.
Efectul a fost similar și în cazul plafonărilor introduse de Guvernul Ciolacu la tarifele polițelor RCA și la prețurile la gaze și energie, o măsură menită să susțină consumatorii vulnerabili și să asigure îmbunătățirea nivelului de trai pentru români.