Numărul unic de urgenţă 112 este gratuit si valabil în toate ţările UE. Acest număr este rezervat doar apelurilor ce necesită intervenţia imediată a serviciilor de urgenţă (Ambulanţă, Pompieri, Poliţie şi Jandarmerie).
Statistica pentru anul 2016 realizată de STS arată că, anul trecut, în România, la 112 au fost primite peste 14.600.440 de apeluri. Dintre acestea, peste jumătate (58,57%) au fost false. Cele mai multe apeluri au fost transferate către Ambulanță — 60,28%, Poliție — 21,76%, ISU-SMURD —14,88% și Jandarmerie — 2,94%.
Timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,94 secunde și a fost înregistrat în cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de răspuns a fost sub 10 secunde, situându-se la nivelul performanțelor europene în materie.
Amenda pentru apelarea falsă sau abuzivă a numărului unic de urgenţă 112 este cuprinsă între 500 şi 1.000 de lei.
Sărbătorirea Zilei Europene 112 este o modalitate de promovare a numărului de urgență. În majoritatea țărilor europene au loc dezbateri despre 112 în școli și se organizează Ziua Uşilor Deschise și vizite în centrele de urgență 112.
În prezent, STS implementează Tehnologia AML (Advanced Mobile Location) cu ajutorul căreia informațiile de localizare din telefon sunt preluate, în mod automat, și sunt transmise către Serviciul de urgenţă 112. În acest moment, tehnologia este testată în zona București-Ilfov, urmând ca, în perioada următoare, să fie operaționalizată la nivel național. Principalul avantaj al tehnologiei AML îl constituie furnizarea unor informații de localizare cu o acuratețe ridicată, de ordinul metrilor/zecilor de metri.
Tehnologii utilizate de STS
Până la implementarea tehnologiei AML, dar și după aceea, pentru localizarea persoanelor care sună la 112 sunt utilizate și alte tehnologii. STS a dezvoltat și a lansat, în luna februarie a anului trecut, aplicația APEL 112, care permite transmiterea coordonatelor geografice ale telefonului mobil către Sistemul 112, în momentul efectuării unui apel de urgență prin intermediul aplicației. Aceasta funcționează pe terminalele de tip smartphone cu sisteme de operare Android sau iOS, iar, pentru ca aplicația să poată fi utilizată, trebuie ca serviciul de date (internet) și cel de localizare (GPS) ale telefonului mobil să fie activate. Complementar cu aplicația mobilă APEL 112, STS a implementat facilitatea Geolocation 112.
Apelantul primește prin SMS un link de localizare, iar, prin accesarea acestuia, coordonatele geografice ale locului în care se află apelantul sunt trimise în Sistemul 112. Rămâne de referință localizarea Cell ID/Sector ID care se face pe baza informațiilor transmise de celulele operatorilor de telefonie mobilă. Foarte important: aceste tehnologii nu se exclud una pe cealaltă și sunt complementare.
Simultan cu implementarea AML, Serviciul de Telecomunicații Speciale derulează proiectul de modernizare a infrastructurii hardware și software a SNUAU, potrivit Biroului de Presă al STS.