Faptul că Bucureștiul este unul dintre cele mai poluate orașe din Europa nu mai este o noutate. La orele de vârf aerul este irespirabil în zonele aglomerate, iar acest lucru este cauzat atât de mașinile vechi care încă mai circulă pe drumurile publice, cât și de mașinile mai noi, dar care au dezactivat filtrul de particule.
Fără filtrele de particule mașinile poluează înzecit, iar particulele de carbon se depun pe plămâni. Conform specialiștilor acestea pot conduce către afecțiuni grave ale aparatului respirator. Totodată, service-urile care practică eliminarea filtrelor pot fi amendate cu sume ce depășesc 10.000 de lei.
Oficialii RAR vânează de mai bine de doi ani service-urile care prestează astfel de servicii, iar amenzile sunt usturătoare. Mecanicii care se ocupă cu eliminarea filtrelor de particule pot încasa amenzi de până la 10.000 de lei. Nici șoferii nu scapă de sancțiuni. Dacă echipajele RAR îi găsesc cu mașinile în neregulă pot plăti până la 600 de lei amendă și vor fi obligați să monteze filtrul pentru a mai putea circula.
Cu toate acestea, un exemplu îl reprezintă filtrul DPF, care are rolul de a filtra particulele de carbon din a ajunge în țeava de eșapament și implicit în aerul pe care îl respirăm. În momentul în care acesta se înfundă, șoferii au două variante. Fie îl schimbă, caz în care vor putea scoate din buzunar aproape 1.500 de euro, fie scot filtrul cu totul și lasă particulelor cale liberă către țeava de eșapament, caz în care scapă cu o cheltuială de maxim 1.200 de lei. Deși unii oameni nu realizează nocivitatea acestor emisii, Organizația Mondială a Sănătății le-a inclus pe lista celor mai periculoși poluanți din aer, cam pe aceeași treaptă cu fumul de țigară. Astfel, am discutat cu un pneumolog pentru a afla ce efecte ar putea avea aceste particule asupra aparatului respirator.