Ministrul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, Gabriela Firea, a anunţat miercuri lansarea „telefonului copilului” – 119, la care vor putea suna copiii aflaţi într-o situaţie vulnerabilă, dar şi alte persoane care au cunoştinţă despre o astfel de situaţie.
„Vă prezint în premieră naţională telefonul copilului – 119, la care se va răspunde zilnic, 24 de ore din 24, şi este vorba despre un apel gratuit, deci o linie verde. Cine poate să sune la 119? Poate să sune un copil care se simte abuzat, traumatizat, neglijat, victimă a violenţei de orice tip, fizică sau emoţională, psihică. De asemenea, şi o altă persoană care are cunoştinţă despre o astfel de situaţie, un prieten, un coleg, un vecin, un apropiat. Acesta mi se pare un lucru bun şi anume că pot fi luate în considerare şi apeluri de la persoane care cunosc şi nu pot trece nepăsătoare peste faptul că un copil se află într-o situaţie dificilă, într-o situaţie vulnerabilă. Mi se pare absolut normal ca şi noi, în România, să aplicăm metodele care dau succes în Uniunea Europeană şi numai, în întreaga lume, prin care copiii înşişi să poată anunţa situaţia în care se află, dar şi o altă persoana, inclusiv un cadru didactic”, a explicat Firea, la briefingul de la finalul şedinţei de Guvern.
Potrivit unui comunicat al STS transmis, numărul 119 este gratuit din orice reţea fixă sau mobilă şi va fi operat de către consilierii Direcţiilor de asistenţă socială şi protecţia copilului.
La implementarea activităţilor prevăzute în programul naţional de suport pentru copii au participat specialişti ai STS, care au realizat analiza fluxurilor operaţionale a apelurilor, au stabilit soluţia tehnică şi au pus la dispoziţie echipamentele de comunicaţii necesare.
Pentru a putea fi raportate cazurile ale căror victime sunt copii, STS a configurat, testat şi implementat soluţia tehnică de tip call-center în cele 41 de judeţe ale ţării, precum şi în sectoarele municipiului Bucureşti.
De asemenea, inginerii STS au instalat în cele 47 de sedii ale Direcţiilor de asistenţă socială şi protecţia copilului din ţară 94 de posturi telefonice, dispuse câte două în fiecare centru de preluare a apelurilor.
Începând de miercuri, 5 ianuarie, apelurile care semnalează diferite situaţii care afectează copiii vor putea fi preluate, 24 de ore din 24, de către consilierii specializaţi în asistenţă socială şi protecţia copilului.
În cazul situaţiilor anunţate prin 119, dar pentru care este necesară intervenţia imediată a Poliţiei sau a echipajelor medicale, operatorii Direcţiilor de asistenţă socială şi protecţia copilului vor alerta Serviciul de urgenţă 112.
Atunci când sunt cazuri de copii dispăruţi, Poliţia poate utiliza Sistemul de avertizare RO-ALERT, administrat din punct de vedere tehnic de către STS.
STS a mai anunţat că a întreprins demersuri împreună cu Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) şi cu operatorii publici de telefonie mobilă pentru asigurarea cadrului legislativ şi a gratuităţii apelurilor, precum şi pentru a facilita transmiterea datelor geografice care permit alocarea cazurilor pe fiecare centru judeţean.
Pentru operarea consolelor de apel prin care se va oferi sprijin minorilor aflaţi în situaţii dificile, consilierii serviciilor de asistenţă socială au beneficiat de instruire tehnică din partea specialiştilor STS.
Numărul de suport 119 a fost operaţionalizat în baza Ordonanţei de urgenţă nr. 105 din 2021 privind aprobarea şi implementarea Programului naţional de suport pentru copii în contextul pandemiei de COVID-19 – „Din grijă pentru copii”.