Aplicaţia e-Transport, prin intermediul căreia sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri, va fi operaţională până la 15 iulie 2024, informează Ministerul Finanţelor.
„MF şi ANAF anunţă finalizarea aplicaţiei e-Transport, prin intermediul căreia sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri. Aplicaţia a fost deja încărcată pe platformele Apple Store şi Google Play şi este în proces de avizare, urmând ca până la cel târziu 15 iulie 2024 să fie operaţională şi să poată fi descărcată de utilizatori”, se arată într-un comunicat al MF, transmis marţi.
În acest context, în perioada 15 iulie 2024 – 31 august 2024 aplicaţia este în perioada de testare a parametrilor tehnici astfel încât sancţiunile prevăzute de OUG 41/2022 vor fi aplicate începând cu data de 1 septembrie 2024.
„Pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, sistemul RO e-Transport preia date din sistemele de poziţionare GPS, în situaţia în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme. Pentru aceste situaţii, pe site-ul MF, pe pagina RO e-Transport au fost încărcate specificaţiile tehnice necesare. În caz contrar, autovehiculele trebuie să fie dotate cu un dispozitiv de tip telefon mobil care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit, pe care este instalată aplicaţia, dezvoltată de CNIF”, se precizează în comunicat.
Operatorul de transport rutier are obligaţia să asigure transferul datelor de poziţionare a vehiculului de transport care fac obiectul declaraţiei din sistem, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin RO e-Transport.
În cadrul şedinţei de Guvern din 28 iunie 2024 s-a decis, prin OUG 87/2024, amânarea aplicării sancţiunilor prevăzute de legislaţia e-Transport până la 1 ianaurie 2025, doar pentru operatorii economici autorizaţi potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (U.E.) nr. 952/2013, subliniază sursa citată.
Măsura este necesară pentru evitarea unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizaţi care desfăşoară activităţi cu pondere semnificativă în economia naţională şi care efectuează în mod curent transporturi internaţionale de bunuri.
Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri, o componentă importantă în digitalizarea ANAF, prin care se urmăreşte creşterea capacităţii administrative de combatere a fraudei fiscale.
Sistemul RO e-Transport, prin mecanismele pe care le gestionează, va avea o contribuţie importantă la reducerea GAP-ului de TVA, prin monitorizarea transporturilor efectuate cu bunuri cu risc fiscal ridicat, urmărindu-se fiscalizarea tranzacţiilor comerciale şi creşterea încasărilor la bugetul de stat, susţine Ministerul Finanţelor, potrivit Agerpres.