S-a lansat „Barometrul de Consum Cultural 2023. Comunități de consum în contextul schimbărilor societale”, cel mai amplu studiu care analizează practicile consumatorilor de cultură, la nivel național.
Una dintre concluzii este că „jumătate dintre participanții la studiu nu au contact direct cu ceea ce presupune consumul de produse culturale sau artistice”.
Unul din doi români se uită la filme pe platformele de streaming, dar în sala de cinema ajunge în mod constant doar unu din zece. Șapte din zece conaționali nu au mers anul trecut la operă sau la Teatru. Sunt date din cel mai nou Barometru de Consum Cultural. Specialiştii vorbesc despre uşoare creşteri pe mai multe segmente, dar încă nu s-a ajuns la apetitul pentru evenimente culturale de dinainte de pandemie. A crescut și interesul pentru vizitarea monumentelor istorice și a siturilor arheologice, potrivit tvrinfo.ro. 67% dintre respondenţi au făcut una sau mai multe astfel de vizite anul trecut. Iar 45% au preferat muzeele, expoziţiile si galeriile de artă.
Puțini români merg la teatru, la operă sau citesc cărți. Spre exemplu, 75% dintre cei care au participat la Barometrul Cultural spun că nu au mers niciodată la teatru anul trecut. La operă sau balet cifrele sunt aproape identice, 76% nu au ajuns la nici un spectacol.
Dintre cei care merg, cei mai mulţi sunt tineri între 18 şi 35 de ani. Cifrele barometrului cultural pentru 2023 arată o creştere a consumului cultural faţă de anul precedent.
Lectura a rămas din nou ultima dintre preferinţe. Când vine vorba de muzică, cea populară rămâne în top, urmată de muzica pop autohtonă, rock, pop străină şi manele.
Barometrul de Consum Cultural analizează şi consumul de film, la cinema, dar şi pe paltformele dedicate. 34% dintre respondenţi au mers la cinematograf cel puţin o dată în 2023, aproape la fel cum se întâmpla înainte de pandemie. Însă doar 10% pot fi consideraţi consumatori fideli. Cei mai mulţi văd filme acasă, pe platforme de streaming: peste 70 la sută.
Datele furnizate în Barometrul de Consum Cultural 2023 arată că, la nivelul comunităților de consum cultural identificate în societatea românească, un sfert din populație constituie publicul receptiv la cultură în spațiul public, iar la polul opus, jumătate dintre participanții la studiu nu au contact direct cu ceea ce presupune consumul de produse culturale sau artistice.
Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), derulat în perioada septembrie – octombrie 2023, pe un eșantion reprezentativ național pentru populația de 18 ani și peste. Volumul aproximativ al eșantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.
Barometrul de Consum Cultural 2023 prezintă, pentru prima dată, analiza și clasificarea extinsă a grupurilor de consum cultural active în spațiul public din România, din perspectiva efectelor pe care cultura, ca bun public, le are asupra societății în ansamblu. De asemenea, studiul măsoară schimbările înregistrate în activitățile culturale non-publice, cu accent pe profilurile de consum de muzică și lectură și evidențiază caracteristicile consumului de film în sistem de difuzare clasică și „în afara rețelei” („streaming”).
Studiul este disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.