Românii care solicită carte electronică de identitate vor primi și o mapă virtuală. Este vorba despre o bibliotecă digitală, în care vor fi stocate diverse documente scanate, aduse în original de fiecare persoană în parte, acestea putând fi ulterior accesate automat de autorități.
Când va avea o problemă de rezolvat, persoana ce posedă carte de identitate electronică nu va mai fi nevoită să prezinte documentele respective la ghișee, acestea fiind accesate din mapa electronică creată în spaţiul virtual pentru fiecare CNP alocat.
Locul nașterii titularului unei cărți de identitate nu va mai apărea tipărit, ci va fi stocat doar electronic, în cazul cărții electronice de identitate.
De altfel, aceasta va conține în format electronic toate datele de identificare ale titularului, numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia, CNP-ul, adresă de domiciliu, prenumele părinților, dar și un certificat pentru semnătură electronică și, după caz, certificate calificate pentru semnătură electronică. Acestea din urmă vor putea fi utilizate în viitor în relația cu diverse instituții ale statului și vor permite cetățeanului să se autentifice și să solicite unele servicii.
În plus, CEI va conține datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete, dar va prelua și funcția de card de sănătate.
Proiectul de ordonanță reglementează și modul de lucru la ghișeele de evidență a populației în perioada de tranziție de la situația în care cetățeanul are obligația de a face dovada, spre exemplu, a stării civile, la situația în care informațiile necesare vor fi disponibile prin interconectarea sistemelor informatice. Astfel, poate fi avută în vedere situația certificatelor de stare civilă obligatorii a fi prezentate de titular pentru formularea unei cereri pentru eliberarea unei CEI, obligație care nu va mai exista după 24 septembrie 2023.
Cu ajutorul noii Cărţi de Identitate Electronice, cetățeanul se autentifică și poate solicita, de exemplu, emiterea unui certificat de stare civilă sau depunerea actelor pentru căsătorie. Acestea vor putea fi formulate exclusiv în mediul electronic. De asemenea, cazierul judiciar va fi solicitat și primit exclusiv online.
O altă categorie de operaţiuni vor fi cele legate de înmatricularea mașinii, proprietarul nemaifiind obligat să vină la ghișeu.