CNA a adoptat Decizia privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din luna mai

CNA a adoptat Decizia privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din luna mai

Consiliul Național al Audiovizualului a adoptat, marți, Decizia privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din luna mai.

Potrivit deciziei, campania electorală pe posturile de radio și de televiziune, publice și private, începe în ziua de vineri, 4 aprilie, ora 0:00, și se încheie în ziua de sâmbătă, 3 mai, ora 7:00.

Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfășoară în condițiile stabilite de Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, ale Deciziei Consiliului Național al Audiovizualului nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului, precum și ale prezentei decizii.

Candidații au acces, egal și gratuit, la serviciile de radio și de televiziune, publice și private, numai în emisiunile de promovare și dezbatere electorală și informative.

Reprezentanții partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, precum și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale beneficiază de timpi de antenă, la serviciile private de radio și de televiziune, contra cost, în cadrul emisiunilor de promovare electorală prevăzute și prin difuzarea spoturilor publicitare electorale, în condițiile prezentei decizii.

Posturile de radio și de televiziune care intenționează să realizeze și să difuzeze emisiuni electorale au obligația să facă cunoscut public acest lucru prin presă și/sau prin programele lor și să comunice Consiliului Național al Audiovizualului implicarea lor în campania electorală, până cel mai târziu în data de 24 martie, lista radiodifuzorilor care au notificat CNA intenția de reflectare a campaniei electorale urmând a fi comunicată public pe pagina de internet a instituției, la adresa www.cna.ro.

Candidații au la dispoziție intervalul 24 martie – 3 aprilie pentru a se adresa în scris posturilor private de radio și de televiziune care și-au anunțat intenția de realizare și difuzare a emisiunilor electorale, solicitând și timpii de antenă pe care intenționează să îi utilizeze. După 20 martie, data rămânerii definitive a candidaturilor, și până la data de 3 aprilie, posturile de radio și de televiziune, în funcție de solicitările primite, vor stabili în grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevăzute și le vor comunica în scris Consiliului. Informațiile comunicate de către radiodifuzori vor fi afișate pe pagina de internet a instituției, la adresa www.cna.ro, precum și pe paginile de internet ale radiodifuzorilor respectivi, într-un mod accesibil publicului.

programele politice ale candidaților, opiniile și mesajele cu conținut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni:

Programele politice ale candidaților, opiniile și mesajele cu conținut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni:

* de promovare electorală – în care candidații și/sau reprezentanții lor își prezintă și promovează programele politice, activitățile de campanie electorală ori propria candidatură; acestea vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, și, respectiv, semnalate prin marcajul ‘promovare electorală’, afișat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune;

* de dezbatere electorală – în care radiodifuzorii pun în discuție programele electorale și temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaților și/sau a reprezentanților lor, precum și a jurnaliștilor, analiștilor, consultanților politici și altor invitați; vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, și, respectiv, semnalate prin marcajul ‘dezbatere electorală’, afișat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune;

* informative – în care activitățile de campanie ale candidaților sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparțialitate și informare corectă a publicului; radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative și intervenții făcute în direct de către candidați.

Conform deciziei CNA, difuzarea în direct sau înregistrată a mitingurilor și întâlnirilor electorale, a conferințelor de presă ori a altor activități de campanie ale candidaților este considerată emisiune de promovare electorală. Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile publicitare electorale, puse dispoziția radiodifuzorilor de către candidați pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală.

Radiodifuzorii sunt obligați să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi: candidați, reprezentant al candidatului sau al unui partid politic, al alianțelor politice, alianțelor electorale sau al organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care susțin candidați, jurnalist, analist, comentator sau consultant politic etc.

Sponsorizarea programelor jurnalelor de știri și a programelor de actualități politice este interzisă.

În cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, radiodifuzorii sunt obligați să asigure reflectarea desfășurării campaniei electorale, cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparțialitate.

Totodată, radiodifuzorii au obligația să se asigure că în cadrul emisiunilor de promovare electorală, precum și în conținutul spoturilor publicitare electorale și al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziția acestora de către candidați sunt respectate următoarele condiții: să nu fie pusă în pericol ordinea constituțională, ordinea publică, siguranța persoanelor și a bunurilor; să nu incite la ură pe considerente de convingeri politice, rasă, religie, etnie, naționalitate, sex sau orientare sexuală și nici la violență; să nu conțină afirmații sau imagini care pot aduce atingere demnității umane, onoarei, vieții particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri; să nu conțină acuzații cu incidență penală sau morală la adresa altor candidați, fără a fi însoțite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit.

În perioada campaniei electorale, candidații și reprezentanții acestora, precum și ai partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care susțin candidați nu pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici și privați.

Radiodifuzorii publici și privați pot difuza spoturi publicitare electorale, care îndeamnă electoratul să voteze un anumit candidat, numai în cadrul emisiunilor electorale amintite, cu respectarea următoarelor condiții: spoturile publicitare electorale vor fi difuzate numai însoțite de un marcaj corespunzător; spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde și trebuie să fie asumate în mod explicit, prin prezentare și conținut, de către candidați; difuzarea spoturilor publicitare electorale trebuie să asigure tuturor candidaților condiții egale de acces; în emisiunile de promovare nu pot fi inserate spoturi publicitare electorale ale unor candidați în intervalele alocate altor candidați.

Spoturile publicitare electorale nu constituie comunicare comercială audiovizuală, în sensul dispozițiilor legale, în perioada campaniei electorale, cu excepția spoturilor publicitare electorale, fiind interzisă difuzarea oricăror forme de comunicare comercială audiovizuală sau noncomercială ce conține referiri la candidați sau la reprezentanții acestora și ai partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care susțin candidați.

La finalul calupurilor de spoturi publicitare electorale vor fi inserate spoturi de interes public, cu caracter informativ privind legislația electorală, puse la dispoziție de către Ministerul Afacerilor Interne și Autoritatea Electorală Permanentă, cu acordul CNA.

Prezentarea de sondaje de opinie cu conținut electoral este permisă în condițiile precizate la art. 39 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Radiodifuzorii vor asigura înregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale

„Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete cu conținut electoral făcute pe stradă. În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieșirea de la urne, înainte de încheierea votării. Cu 24 de ore înainte de începerea votării și până la închiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricăror mesaje și comentarii cu conținut electoral, a emisiunilor și spoturilor publicitare electorale, precum și invitarea sau prezentarea în programe a candidaților și a reprezentanților acestora și ai partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care susțin candidați, cu excepția persoanele ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unei emisiuni electorale a unor fapte neadevărate beneficiază de drept la replică”, se precizează în decizie.

Monitorizarea respectării prevederilor referitoare la asigurarea informării corecte și a pluralismului din Codul de reglementare a conținutului audiovizual se realizează săptămânal, iar radiodifuzorii au obligația să compenseze dezechilibrele evidente relevate, în săptămâna imediat următoare constatării acestora. Aceștia au obligația de a comunica săptămânal, în prima zi lucrătoare, CNA timpii de antenă utilizați de fiecare candidat și/sau de reprezentanții lor în emisiunile electorale prevăzute.

Totodată, radiodifuzorii vor asigura înregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale în condițiile stabilite în Decizia Consiliului Național al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligațiile ce revin radiodifuzorilor la înregistrarea programelor de radio și de televiziune, cu modificările și completările ulterioare.

Prevederile prezentei decizii se vor aplica în mod corespunzător și pentru campania electorală ce se va desfășura pentru cel de-al doilea tur de scrutin

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancționează potrivit dispozițiilor Legii audiovizualului, sau, după caz, ale art. 55 lit. y) și art. 56 alin. (1) și alin. (2) lit. g) din Legea alegerii președintelui României. În situația în care respectivele încălcări ale dispozițiilor legale se produc după momentul încheierii oficiale a campaniei electorale, CNA se va întruni de urgență și va analiza situația creată cu maximă celeritate.

Prevederile prezentei decizii se vor aplica în mod corespunzător și pentru campania electorală ce se va desfășura pentru cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidențiale.

Decizia, care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, este semnată de vicepreședintele CNA Valentin-Alexandru Jucan, potrivit Agerpres.

Te-ar putea interesa și

Vremea

București
ploaie torențială
20.4 ° C
21.2 °
20 °
45 %
2.2kmh
0 %
sâm
25 °
Dum
20 °
lun
10 °
mar
5 °
mie
8 °

Ultimele articole

Campanii

Opinii