Pandemia a oferit aripi sectorului e-commerce din România, mai ales în primul an, iar evoluția continuă, păotrivit specialiștilor în domeniu. Comerțul electronic plasează țară noastră pe un loc fruntaș la nivel european, mai exact, o transformă în ceea ce specialiștii în domeniu au numit “hub al comerțului electronic în Europa de Est”.
Raportul 2022 privind comerțul electronic european oferă cifrele oficiale din industria vânzărilor online. Potrivit documentului, la nivel european, comerțul electronic european a atins pragul de de 718 miliarde de euro, în 2021, înregistrând o creștere de 13%. În ceea ce privește vânzările online din România, cifra de afaceri a ajuns la 6,2 miliarde de euro în 2021, respectiv o creștere cu 11% față de anul anterior.
Dacă în 2020 și 2021 ectorul e-commerce a evoluat “sub auspiciile” pandemiei, sunt semnale că apetitul românilor pentru cumpărături la un click distanță se păstrează și în 2022, an pentru care estimările indică o creștere de 13%, până la 7 miliarde de euro.
Dacă în Europa de Est, comerțul online a ajuns la pragul de 14 miliarde de euro, se constată faptul că România însumează jumătate din vânzări.
Sectorul e-commerce din România a cunoscut o evoluție fără precedent în ultimii ani și datorită contextului pandemic, dar au contribuit și extinderea serviciilor de internet, campaniile sezoniere (Black Friday, winter sales, summer sales, evenimente tematice –Valentine’s Day sau Back to School), investițiile făcute de antreprenorii din domeniu în logistică, formarea continuă a personalului, educație și deschiderea spre oportunitățile oferite de mediul digital.
Prezența digitală nu mai este un moft sau o varianta pentru companii, ci este necesară și obligatorie, pentru business-urile care vor un loc în liga mare. Numărul utilizatorilor este în continuă creștere, conexiunile se îmbunătățesc, iar instrumentele digitale de stimulare a vânzărilor evoluează permanent.
Raportul 2022 privind comerțul electronic european a fost întocmit de Centrul pentru Perspectiva de Piață al Universității de Științe Aplicate din Amsterdam la solicitarea Ecommerce Europe și EuroCommerce și cuprinde 37 de țări de pe continentul european.
La nivel european, topul e-commerce este dominat de țările din Europa de Vest, urmate de cele din Europa de Sud, pe locurile următoare aflându-se Europa Centrală și Europa de Nord, iar Europa de Est se situează pe ultimul loc. În 2021, 73% din populația online a Europei a cumpărat online, după cum notează risco.ro.