Românii care au primit facturi întârziate de la furnizorii de energie electrică le vor putea plăti în rate, potrivit Ordinului Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, publicat în Monitorul Oficial.
Astfel, furnizorul va fi obligat să eșaloneze la plată sumele datorate de client pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.
În cazul contractelor cu prețuri fixe, furnizorii care intenționează să majoreze tarifele trebuie să notifice clienții casnici cu cel puțin 30 de zile înainte, iar clienții non-casnici, cu cel puțin 14 zile înainte. Notificarea trebuie să fie făcută în mod transparent și ușor de înțeles și să cuprindă motivele acestei măsuri. În schimb, în cazul modificării tarifelor reglementate pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, pentru serviciul de transport și pentru serviciul de sistem, noile valori se aplică în factură de la data intrării lor în vigoare, notificarea considerându-se efectuată prin înscrierea acestor modificări pe factura de energie electrică. Totodată, în cazul apariției unui act normativ de modificare a valorii unitare a impozitelor, comisioanelor, taxelor și contribuțiilor stabilite prin dispozițiile legale în vigoare, noile valori se aplică în factură de la data intrării lor în vigoare.
Conform Ordinului ANRE, în cazul în care intervalul de citire este mai mare decât perioada de facturare prevăzută în contractul de furnizare a energiei electrice, pentru perioadele de facturare pentru care nu există index citit de operatorul de distribuție, facturarea consumului de energie electrică se realizează pe baza indexului autocitit sau a datelor din convenția de consum, dacă clientul nu transmite indexul grupului de măsurare. Dacă operatorul de distribuție nu realizează citirea indexului în intervalul de citire stabilit prin dispozițiile legale în vigoare, regularizarea consumului de energie electrică se realizează după citirea indexului de către operatorul de distribuție, luând în considerare cel mai recent index comunicat de către client. De asemenea, ANRE a stabilit că perioada de regularizare nu poate fi mai mare de 3 ani. În situația în care în perioada de facturare are loc o modificare a prețului final, valoarea consumului de energie electrică pentru fiecare din perioadele de aplicare a prețurilor din perioada de facturare se determină proporțional cu numărul de zile de aplicare a prețului, potrivit Ziarul Național.