România a înregistrat, în ultimii zece ani, cu 733% mai mulţi cumpărători online, de şapte ori peste cifrele din Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Bulgaria, relevă datele unui studiu publicat, recent, de o companie globală de consultanţă în management, citate de Agerpres.
Conform datelor centralizate de Horvath, în 2020, vânzările prin e-commerce din România au înregistrat o creştere de 71%, comparativ cu anul precedent, ca urmare a pandemiei, însă anul trecut majorarea a fost de doar 29%.
„Această rată de creştere nu a putut fi susţinută şi în 2021, parţial din cauza costurilor ridicate de acces în marketplace-urile de tip e-commerce. Discrepanţa dintre cumpărătorii prin e-commerce din mediul urban şi cel rural este cea mai mare din Uniunea Europeană şi în continuă creştere în ultimii 10 ani. Relaxarea restricţiilor şi posibilitatea de a cumpăra în persoană au jucat un rol important în această diminuare a ratei de creştere, precum a avut-o şi faptul că în marketplace-urile de e-commerce costurile de acces sunt văzute ca fiind prohibitive (un exemplu fiind vânzările restaurantelor pe Bolt Food sau Glovo, care reprezintă un cost foarte mare pentru patroni). IMM-urile româneşti au avut de asemenea foarte mult de câştigat de pe urma vânzărilor e-commerce, rata fiind cu 40% mai mare în 2021 faţă de anul precedent în ţările analizate – Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Bulgaria”, notează realizatorii studiului.
În ceea ce priveşte creşterea numărului de cumpărători, există o evoluţie mult mai accelerată în România, în comparaţie cu media din ţările analizate.
Astfel, în intervalul 2010 – 2021, România a înregistrat o explozie shopping-ului online, unde creșterea a fost de 733% a cumpărăturilor, iar sectorul e-commerce românesc este în mare măsură concentrat în mediul urban.
Raportul Horvath evidenţiază faptul că discrepanţa dintre urban şi rural este foarte mare (cu 23% mai puţini cumpărători prin e-commerce în mediul rural faţă de cel urban).
„Diferenţa dintre cele două segmente de cumpărători este cea mai mare din Uniunea Europeană (aproape triplă faţă de media UE) şi cu mult peste media ţărilor analizate în studiu. În acest context economic incert, marcat de efectele pandemiei, soluţia este o accelerare a digitalizării proceselor de business în numeroase industrii şi sectoare de activitate, cu scopul de a oferi alternative viabile”, sunt de părere experţii.