Un sfert din românii din mediul urban au declarat că au donat sânge vreodată, însă doar 17% în ultimul an, potrivit datelor studiului sociologic ”Donarea de sânge: Percepţii şi Bariere”, realizat de Societatea Română de Marketing şi Cercetarea Opiniei Publice (SORMA) în parteneriat cu Asociația Smart Society. 46% dintre români au foarte puţine informaţii despre donarea de sânge, iar 7% dintre români nu ar dona indiferent de situaţie.
Chiar dacă 7 din 10 români din mediul urban asociază donarea de sânge cu viaţa; 56% dintre români au temeri legate de actul donării care-i fac să fie reticenţi şi să nu doneze sânge. Potrivit acestui studiu, românii au frică de injecţii, respectiv de ace, de sânge, manifestă teamă de spitale, de posibilitatea de a lua o boală sau infecţii din centrele de donare (hepatită, etc.).
Românii se tem că se vor simţi slăbiţi după donare sau că actul donării de sânge va avea efecte negative asupra sănătăţii acestora.
O concluzie care a reieşit în urma studiului este aceea că suportul psihologic din partea personalului de la centrele de donare şi detalierea paşilor, (prezentarea instrumentarului) sunt de mare ajutor pentru potențialii donatori.
Românii au nevoie de informare, campanii de educare şi responsabilizare pentru a conştientiza necesitatea donării de sânge. 37% dintre români sunt de părere că Ministerul Sănătăţii trebuie să susţină campaniile de donare de sânge.
Deşi numărul campaniilor derulate în ultimii ani pentru donarea de sânge a crescut, 37% dintre românii din mediul urban nu au auzit de nicio campanie, iar 82% dintre români nu cunosc niciuna dintre aplicațiile care facilitează programarea pentru a dona sânge.