Deputatul social-democrat Alin Chirilă a făcut un apel public către colegii din Guvern și către membrii Coaliției, ca indiferent de decizia care se va lua după 30 septembrie în privința carburanților să mențină cele două facilități esențiale pentru populație și antreprenori: acordarea subvenției de 0,5 lei/litru pentru transportatorii români care se alimentează cu carburant pe teritoriul României și plata subvenției pentru carburantul din agricultură, în limitele prevăzute de Uniunea Europeană.
„Este clar că dacă nu susținem transportul în fața creșterilor la carburanți, atunci în mod cert vom avea un puseu inflaționist și mai puternic pentru că o majorare a costurilor de transport se va transmite în prețul final plătit de consumatori. În privința agriculturii, este clar că în condițiile în care pandemia a afectat lanțurile de aprovizionare globală, iar războiul din Ucraina a accentuat și mai mult aceste probleme, agricultura devine un domeniu esențial pentru siguranța națională. România are capacitatea de a-și produce hrana necesară pentru consumul populație și chiar ne rămâne un surplus pe care îl putem valorifica la export. Așadar, nu lipsa alimentelor este o problemă, ci creșterea costurilor de producție pentru acestea”, a subliniat Alin Chirilă.
Pe data de 30 septembrie se încheie termenul pentru care Guvernul a stabilit acordarea acelei compensații de 5 lei la 10 litri de carburanți. Chiar dacă suma acordată de stat nu a fost consistentă, efectul cel mai important al acestei măsuri a fost de a tempera creșterea accelerată a prețurilor la carburanți. O bună parte din aceste creșteri au avut un caracter speculativ evident, dovada ce mai clară în acest sens fiind multiplicarea incredibilă a profiturilor companiilor care activează în acest domeniu.
„Fac un apel insistent la Guvern și la parlamentari să susținem menținerea subvențiilor la motorină pentru agricultură, indiferent cât de grea va fi situația. Am încredere în colegii din Guvern, în miniștrii social-democrați de la Finanțe, Agricultură și Transporturi, care cu siguranță vor ține cont de aceste aspecte și vor găsi soluții inteligente pentru a gestiona această criză. Nu dețin date privind impactul financiar al acestei măsuri, dar dacă luăm în calcul doar faptul că măsura în sine a oprit creșterea nebună a prețurilor, cred că Guvernul ar trebui să ia serios în considerare o formă de continuare a acestei politici. Nu știu dacă în aceiași parametri, pentru că asta depinde de impactul bugetar, care va fi estimat de Ministerul Finanțelor, iar opoziția și alți parlamentari ne tot spun să fim responsabili în cheltuirea banului public, ceea noi chiar facem încă de la începutul acestei guvernări.
Dar într-o formă sau alta, implicarea statului în susținerea și supravegherea pieței de carburanți este absolut necesară. S-a văzut destul de clar că acea „mână invizibilă”, care în viziunea libertarienilor ar regla economia și raporturile dintre cerere și ofertă, devine din ce în ce mai lacomă și nu mai funcționează deloc în situații critice, cum a fost pandemia și cum sunt acum criza energetică europeană și inflația globală. Prin urmare, e nevoie de o intervenție a statului care să combată specula, care să protejeze cel puțin categoriile sociale vulnerabile și economia națională.
De aceea, fac un apel la colegii din Guvern și la membrii Coaliției, ca indiferent de decizia care se va lua după 30 septembrie în privința carburanților să mențină cel puțin două facilități absolut esențiale pentru economia românească și pentru cetățeni:
1) Menținerea subvenției de 0,5 lei/litru pentru transportatorii români care se alimentează cu carburant pe teritoriul României;
2) Menținerea subvenției pentru carburantul din agricultură, în limitele prevăzute de Uniunea Europeană”, a completat deputatul PSD Virgil –Alin Chirilă.