Comisia Europeană a amendat Apple şi Meta

Comisia Europeană a amendat Apple şi Meta

Comisia Europeană (CE) a anunţat miercuri că a amendat Apple şi Meta cu 500 de milioane de euro şi, respectiv, 200 de milioane de euro, după ce a constatat că Apple şi-a încălcat obligaţia antidirecţie în temeiul Actului legislativ privind pieţele digitale (DMA) şi că Meta a încălcat obligaţia DMA de a oferi consumatorilor posibilitatea de a alege un serviciu care utilizează mai puţine date cu caracter personal, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.

Cele două decizii vin în urma unui dialog amplu cu companiile în cauză, care le permite să îşi prezinte în detaliu punctele de vedere şi argumentele, conform Agerpres.

„În temeiul Regulamentului privind pieţele digitale, dezvoltatorii de aplicaţii care îşi distribuie aplicaţiile prin intermediul App Store de la Apple ar trebui să fie în măsură să informeze clienţii, în mod gratuit, cu privire la ofertele alternative din afara App Store, să îi orienteze către aceste oferte şi să le permită să facă achiziţii”, a precizat Executivul comunitar.

Comisia a constatat că Apple nu respectă această obligaţie. Din cauza unei serii de restricţii impuse de Apple, dezvoltatorii de aplicaţii nu pot beneficia pe deplin de avantajele canalelor alternative de distribuţie în afara App Store. În mod similar, consumatorii nu pot beneficia pe deplin de oferte alternative şi mai ieftine, deoarece Apple împiedică dezvoltatorii de aplicaţii să informeze direct consumatorii cu privire la astfel de oferte. Societatea nu a reuşit să demonstreze că aceste restricţii sunt necesare în mod obiectiv şi proporţionale.

Ca parte a deciziei de miercuri, Comisia a ordonat Apple să elimine restricţiile tehnice şi comerciale privind conducerea şi să se abţină de la perpetuarea comportamentului neconform în viitor.

De asemenea, CE a închis ancheta privind obligaţiile Apple în materie de alegere a utilizatorilor, datorită implicării timpurii şi proactive a Apple cu privire la o soluţie de conformitate.

În temeiul Regulamentului privind pieţele digitale, gatekeeperii trebuie să solicite consimţământul utilizatorilor pentru combinarea datelor lor cu caracter personal între servicii. Utilizatorii care nu îşi dau consimţământul trebuie să aibă acces la o alternativă mai puţin personalizată, dar echivalentă.

Comunicatul mai semnalează că, în noiembrie 2023, Meta a introdus un model binar de publicitate „Consimţământ sau plată”. În cadrul acestui model, utilizatorii de Facebook şi Instagram din UE au avut posibilitatea de a alege între a-şi da consimţământul pentru combinarea datelor cu caracter personal pentru publicitatea personalizată sau a plăti un abonament lunar pentru un serviciu fără anunţuri publicitare.

Comisia a constatat că acest model nu este conform cu Regulamentul privind pieţele digitale, deoarece nu le-a oferit utilizatorilor opţiunea specifică necesară de a opta pentru un serviciu care utilizează mai puţine date cu caracter personal, dar care este echivalent în alt mod cu serviciul „anunţuri personalizate”. De asemenea, modelul Meta nu a permis utilizatorilor să îşi exercite dreptul de a consimţi în mod liber la combinarea datelor lor cu caracter personal, susţine Executivul comunitar.

Te-ar putea interesa și

Vremea

București
cer senin
17.4 ° C
17.8 °
15 °
51 %
1.5kmh
0 %
mie
17 °
joi
24 °
vin
25 °
sâm
25 °
Dum
16 °

Ultimele articole

Campanii

Opinii