Odată cu trecerea cursurilor în formatul online, nivelul de angajament al elevilor față de școală a resimțit o scădere. Într-un sondaj realizat de Consiliul Elevilor, aproape 32 la sută dintre participanți nu prezintă vreun interes față de noul sistem de predare. Totuși, cursurile online nu exclud un alt fenomen, cyberbullying, fenomen în ascensiune pe internet.
În școala normală, față în față, copii care se fac remarcați în majoritatea timpului sunt cei extrovertiți, pentru că se simt bine când sunt în centrul atenției. De cealaltă parte, elevii timizi, au deseori probleme de integrare sau chiar de exprimare în fața unui public. În acest sens, școala online vine ca un drum cu dublu sens. În primul rând, se observă o creștere a potențialului copiilor timizi, dar și o decăderea a celor care au nevoie de public pentru a se desfășura.
Eugen Ilea, președintele Federației Asociațiilor de Părinți, spune că pentru a menține ascensiunea copiilor timizi după revenirea la școala față în față, dar și pentru a-i redresa pe cei care și-au pierdut entuziasmul în timpul acesta, sistemul de învățământ are nevoie de consilierii școlari specializați.
Într-un sondaj realizat de Consiliul Elevilor la care au participat 11.958 de elevi din România, la întrebarea ”Considerați că metodele de predare în spațiul virtual vă sunt folositoare? ” 68,3 la sută au răspuns că da, 15,3%, nu, iar 16,4% au spus că ori nu știu, ori nu răspund.
Astfel, în această scindare a preferințelor în rândul elevilor observăm un procent de 31,7% care nu prezintă un interes complet față de această metodă de predare. Cu toate ca elevii nu se întâlnesc față în față, fenomenul de cyberbullying este omniprezent. Despre efectele negative care apar în urma hărțuirii online vorbește și psihologul Cati Călin.
”Pot să fie efecte extraordinar de grave, depinde și în funcție de vârsta copilului, faptul că el primește niște mesaje față de care trăiește poate frică, amenințări, cuvinte urâte, etichete, devalorizări imaginea lui față de sine, încrederea în sine, energia, chiar și imunitatea pot să fie afectate”, este de părere Cati Călin.
În aceste cazuri, copiii trebuie să știe că nu tehnologia este principalul vinovat, ci modul în care este folosită aceasta. Soluția ar fi, potrivit părintilor, implicarea psihologilor în consilierea elevilor.