Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS), în cadrul unui proiect privind abuzurile instituțiilor statului la adresa cetățenilor, a prezentat primele concluzii.
Cei mai mulți cetățeni au reclamat faptul că cel mai des s-au simțit abuzați în instituțiile medicale. Fie că vorbim de medici, asistenți sau persoane care sunt acolo doar să asigure paza instituției. Cetățenii reclamă abuzurile diverse, cereri de șpagă pentru a li se permite vizitarea rudelor, refuzuri în a elibera cardul de sănătate sau a adeverințelor medicale și chiar condiționări cu bani din partea medicilor pentru efectuarea unor proceduri medicale”, transmite FACIAS într-un comunicat de presă.
Potrivit FACIAS, o posibilă soluție pentru a reduce numărul abuzurilor este reducerea interacțiunilor dintre cetățeni și angajații instituțiilor, prin implementarea unor sisteme informatice moderne.
„Din păcate, nivelul abuzurilor din partea funcționarilor statului a atins, în prezent, un prag critic, încât românii au ajuns în punctul în care nu îți mai doresc interacțiunea cu aceștia. Se pare însă că digitalizarea instituțiilor este soluția pe care o văd aceștia pentru a diminua rata abuzurilor. Viorica spune că interacțiunea cu funcționarii ANAF a fost una înfiorătoare, fiind umilită constant de aceștia, dar soluția a fost digitalizarea. „Am fost adusă în starea să ies în hohote de plâns de la ANAF de mai multe ori, cu tensiunea mare, la un pas de a leșina, unde funcționarii m-au umilit. Am fost fericită când a apărut ghiseul.ro și nu a trebuit să mă mai duc la inspectorii aroganți sau la primărie”, mai spune FACIAS.
Într-un sondaj realizat de FACIAS, marea majoritate a celor intervievați au spus că au fost, cel puțin o dată în viață, victime ale abuzurilor instituțiilor statului.